Ikean suuri virhe australiassa

Ikean kärkijohtajiin kuuluva Marcus Engman sanoi, että häntä hävettää, kuinka ruotsalainen huonekalujätti on epäonnistunut yrittäessään ymmärtää australialaisten kuluttajien tarpeen, ja yritys saattaakin tulevaisuudessa turvautua paikallisten tuotesuunnittelijoiden apuun estääkseen kuluttajien siirtymisen kilpailijoiden tuotteiden pariin.

Ikean suuri virhe australiassa

Vieraillessaan Sydneyssä Ruotsissa päämajaansa pitävän huonekalufirman kansainvälinen muotoilujohtaja kertoi, että sen australialaisille kuluttajille suuntaamansa tuotevalikoima ei vastaa haluttua tasoa ja että tarvitaan parempia tuotteita, jotka sopivat paremmin sekä australialaisten elämäntyyliin että eteläisen pallonpuoliskon karumpiin oloihin. Marcus Engman sanoi myös, että yritys pyrkii julkaisemaan tuotteita, joissa tuotaisiin esille Australian alkuperäisasukkaiden taidetta.

Australialaiset eivät ole ainutkertaisia

Marcus Engman puhui australialaisille toimittajille Ikean ensimmäisen Australiassa järjestetyn ”demokraattisen suunnittelupäivän” yhteydessä. Tapahtumassa oli tarkoitus esitellä Ikean ideoita ja uusia tuotteita. Ruotsista Australiaan suuntautuneen matkansa aikana Engman kertoi tehneensä useita vierailuja lukuisten australialaisten koteihin, joiden hän havaitsi olevan ihmisten ainutkertaisuuden tunteesta huolimatta hyvin toistensa kaltaisia. Engman pahoitteli ensin sanoessaan, etteivät australialaiset ole kovinkaan ainutkertaisia. Hänen mukaansa he jakavat samankaltaisen ongelman kuin muukin maailma, ja maailman ykkösongelma kodin sisustamisen osalta on varastointi ja kodin organisointi, ja tämän vuoksi Ikean myynnistä puolet kohdistuu varastointituotteiden myymiseen. Mutta tämä oli Engmanin mukaan juuri yksi osa-alue, jossa sateiseen ja kylmään Ruotsiin perustettu yhtiö teki virheen arvioidessaan Australiaa. Engmanin mukaan yksi suurista eroista on se, että australialaiset seurustelevat sisätilojen lisäksi myös yhtä lailla ulkona. Engman sanoo huomanneensa, että ulkotilat ovat niin tärkeitä Australiassa, että hän myönsi olevansa hieman häpeissään, koska yrityksen valikoima ulkotiloihin tarkoitettuja tuotteita on niin kapea. Hänen mukaansa valikoima on hyvä, mutta se ei riitä täyttämään Australian vaatimustasoa. Engman lupaa viedä tämän ongelman mukanaan Ruotsiin ratkaistavaksi. Australia tarvitsee hänen mukaansa parempaa valikoimaa ulkotuotteita Ikealta.

Ulkoilmatuotteita on vain vähän kilpailijaan nähden

Vaikka Ikean tuotekuvastosta löytyykin jonkun verran ulkotiloihin tarkoitettuja sohvia, pöytiä ja joitain muita tuotteita, valikoima on kuitenkin huomattavasti paljon suppeampi kuin esimerkiksi olohuoneisiin tarkoitettujen kalusteiden osalta. Tämä on jyrkän vastakkainen tilanne kuin kilpailija Bunningsilla, jonka valikoimiin kuuluu satoja erilaisia sohvia, aurinkotuoleja, pöytiä, tuoleja ja jopa makuupusseja ja säkkituoleja, jotka kaikki on tarkoitettu ulkoilmakäyttöön.

Ulkoilmatuotteita on vain vähän kilpailijaan nähden

Markkinointitutkimusyritys IBIS World on arvioinut, että Australian ulkokäyttöön tarkoitettujen huonekalujen markkinoiden arvo on 533 miljoonaa Australian dollaria vuositasolla, ja kasvua siihen on tullut noin 8 prosenttia per vuosi. Ruotsissa ympäristö on lähinnä kostea ja kylmä, kun taas Australiassa ympäristö on suurimmaksi osaksi hyvin aurinkoinen, Engman kertoi lehdistölle. Hänen mukaansa yrityksen täytyy ymmärtää, että Australian UV-säteily on täysin erilaista, joten hänen mielestään voisi olla hyvä idea ottaa suunnittelutyöhön mukaan paikallisia suunnittelijoita. Engmanin mukaan Ikean suunnittelutiimillä olisi todella paljon opittavaa, jos he kuuntelisivat australialaisia, jotka ovat hänen mukaansa todellisia asiantuntijoita ulkoilmaelämässä. Hän sanoi myös, että saatamme pian nähdä tuotteita, joissa on esillä australialaista alkuperäiskansojen taidetta, kun yritys ryhtyy yhteistyöhön kuuluisan Pwerle Galleryn kanssa. Engman kertoo Ikean aikojen tehdä tuotevalikoiman Pwerlen kanssa, jossa he käyttävät australialaista alkuperäiskansojen taidetta jakaakseen sen takaisia kaikkialle maailmaan. Hänen mukaansa tarkkaa suunnitelmaa ei ole vielä olemassa, mutta he aikovat kehittää jotain yhdessä, ja Engmanin mukaan siitä tulee hauska matka yhteistyötä tehden. Yritys on myös julkistanut hiljattain yhteistyösuunnitelmia ikonisen lelunvalmistaja Legon kanssa leikkimisaiheen ympärille sekä Adidaksen kanssa kuntoilun suuntaan tähdäten. Seuraavana haasteena Ikealla on Engmanin mukaan vedota miljardiin ilman sähköjä asuvaan ihmisen ympäri maailmaa.

Comments are closed.