Ruotsalaisen huonekalujätin tyylin salaisuudet

Ikean suunnitteluosaston maailmanlaajuinen johtaja Marcus Engman vieraili Sydneyssä, jossa hän oli rikkomassa myyttejä ja vakuuttelemassa australialaisille, että yhtiön tuolit, kaapit ja sängyt ovat halpoja ja kauniita, eivätkä halpoja ja kehnoja.

Ruotsalaisen huonekalujätin tyylin salaisuudet

Engman kertoi haastattelussa, että tuon tehtävän välittäminen oli hankalaa, koska monet asiakkaat olettivat, että ruotsalainen yritys ostaa runsaasti halpoja tuotteita ja myy niitä kaupoissaan. Hän sanoi myös haluavansa, että Ikean tuotteet saisivat ihmiset siirtymään kestävämpään kehitykseen päin, vaikka asiakkailla ei välttämättä olisi edes ymmärrystä, että he tekevät niin. Ikea vieraili Sydneyssä esittelemässä tulevaisuuden tuotteita kolme päivää kestäneessä näytöksessä modernin taiteen museossa. Siellä asiakkaat saattoivat nähdä suunnittelun klassikoita, nopean vilauksen vuoden 2019 pakollisiin tuotteisiin ja jopa syöttää australialaisia versioita lihapullista, tällä kertaa tosin kengurusta valmistettuna. Tämä demokraattiset suunnittelupäivät -nimellä kulkeva tapahtuma tuli ensimmäistä kertaa Australiaan.

Demokraattinen suunnittelu

Engman kertoo, että yrityksen konsepti ”demokraattinen suunnittelu” on pelkkä hieno termi, joka paljastaa yrityksen viisi peruspilaria, jotka koskevat sen kaikkia tuotteita. Ja jos epäilet, etteikö Ikealla mietitä asioita tarkasti, Engman esitteli innokkaasti vaatimatonta neljän dollarin vesikarahvia, jonka suunnitteleminen kesti neljältä ihmiseltä kolme vuotta. Hän sanoi, että hänelle demokraattinen suunnittelu tarkoittaa jokapäiväisessä toiminnassa sitä, kuinka he voivat mahdollistaa yhteistyön ja tehdä sen kautta tuotteista parempia. Mitä yhteistyöhön tulee, yritys työskentelee tällä hetkellä Legon kanssa kehittääkseen luovia uusia leluja, Adidaksen kanssa urheiluvälineiden integroimiseksi kotiin sekä muotisuunnittelija Virgil Ablohin kanssa, joka toimi aiemmin taiteellisena johtajana Louis Vuittonilla, huonekalujen parissa. Engman otti esille Ikean muotoilun viisi pilaria, jotka ovat periaatteessa viisi pakollista osuutta, jotka uusissa tuotteissa on oltava, että ne päätyvät myyntihyllyihin. Hänen mukaansa kaikessa pitää olla loistava muoto tai tarkoitus jokapäiväiseen elämään. Tuotteessa on oltava laatua, joka kestää ajan hammasta ja ikääntyy kauniisti. Lisäksi tuote on valmistettava kestävällä tavalla ja Ikean tuotteena sen on oltava edullisen hintainen saavutettavuuden mahdollistamiseksi. Mutta edulliset hinnat ovat myös aiheuttaneet syytöksiä, että Ikean ansiosta ihmiset voivat toimia tuhlaavaisesti, he voivat ostaa huonekaluja hetken mielijohteesta ja heittää ne yhtä helposti pois.

Suunnitteluun panostetaan

Engman ei ole samaa mieltä näiden syytösten kanssa. Hänen mukaansa edulliset hinnat tarkoittavat edullisia kustannuksia ja edulliset kustannukset taas tarkoittavat tuhlaamisen välttämistä. Pöydän sahaaminen parhaalla tavalla mahdollisimman vähällä tuhlauksella on hänen mukaansa vaativa työ. Engman korostaa, että tuotteiden suuri määrä tarkoittaisi, että ihmiset voisivat heittää tuolinsa ja kahvipöytänsä roskiin kovin usein muutenkaan.

Suunnitteluun panostetaan

Kun huonekalujätti testaa tuotetta, se varmistaa tuotteen täyttävän vaatimukset kaikkein tiukimmassa myyntimaassa, minkä jälkeen samaa laatutasoa pidetään yllä kaikkialla maailmassa. Mutta saada ihmiset uskomaan tämä, on hänenkin mielestään vaativa tehtävä. Hän sanoo, että Ikean tuotteet edustavat korkeaa laatustandardia, mutta on vaikea tuoda tätä viestiä esille, koska niitä myydään niin edulliseen hintaan. On vaikeaa ymmärtää, että Ikea tarjoaa laatua niin edulliseen hintaan, koska se ei ole kovin yleistä. Mutta juuri tässä on idean ydin. Engmanin mukaan on myös toinen myytti, jonka hän murskaa mielellään. Hänen mukaansa suurin osa ihmisistä kuvittelee, että Ikea menee jonnekin ja ostaa sieltä hyllyt tyhjiksi. Hänen mukaansa kaikki kuitenkin suunnitellaan alusta pitäen, eikä yritys osta hetken mielijohteesta jotain tuotteita suuria määriä. Tästä esimerkkinä aiemmin mainittu Ikea 365+ vesikarahvi alle viiden dollarin hintaa. Tuotteen kehittäminen kesti neljä vuotta neljältä suunnittelijalta. Engmanin mukaan tämä kuvaa Ikean panostusta suunnitteluun.

Comments are closed.